ABSTRIAL

ABSTRIAL

A radical contemporary opera
– a collaborative work

 

Direction and choreography: Paola Bianchi
Composition for 4 voices and contrabass-recorder: Pia Palme
Composition for computer and 10 loudspeakers: Electric Indigo
Installation: Ivan Fantini
Libretto (English, Italian, German) from texts by:
Anne Waldman, Ivan Fantini, Pia Palme.

Storyboard: Bianchi&Palme
Lightning design: Paolo Pollo Rodighiero
Sound design: Christina Bauer

Performance on stage:
Paola Bianchi – dance,
Electric Indigo – computer&spatialisation,
Pia Palme – contrabass-recorder.

4 Vocalists:
Bartolo Musil,
Eva-Maria Kumpfmüller,
Johanna von der Deken,
Anna Clare Hauf.

25.4. – 27.4.2013 / 20:30 KosmosTheater Wien.
A co-production of KosmosTheater and Suono.

Supported by: Kulturabteilung der Stadt Wien, BMUKK, Erste Bank, KosmosTheater, Remaprint.

 

 

Abstrial_DSC7555

Moving installation on stage, made from fermented dough and glasses,
by Ivan Fantini (foto by M. Gradwohl)


The concept behind ABSTRIAL

ABSTRIAL can be perceived as a radical opera in the sense of ‘returning to the root’ (lat. radix: root) of opera, music theatre, more specifically to the origin of operas in the late renaissance/early baroque period.

Abstrial_DSC7313

Score, textbook and audio score (via mp3 player) of baritone solo part: IMG_8050_2

Read an interview about ABSTRIAL >>>

Read a review of ABSTRIAL >>>

ABSTRIAL Premiere excerpts from Electric Indigo on Vimeo.

 

Pressetext:

ABSTRIAL ist radikale, zeitgenössische Oper in größtmöglicher Transparenz, eine flüchtige Darbietung steter und unaufhaltsamer Prozesse. Ivan Fantinis Installation aus aufgehendem Brotteig und Gläsern bildet die Achse, um die sich die Performance von Paola Bianchi, der beiden live musizierenden Komponistinnen und der SängerInnen bewegt.

Motiv ist der Zerfall alltäglicher Werte, Bedeutungen, Strukturen und die daraus entstehenden von den KünstlerInnen neu zusammengesetzten Gefüge. Texte der US-amerikanischen Dichterin Anne Waldman geben zusammen mit fallenden Gläsern die Rhythmik der allgemeinen Dekomposition und Restrukturierung vor. ABSTRIAL setzt diese materielle Ebene in direkten Zusammenhang mit zeitgenössischer Komposition, elektronischer Musik und Performance.

Der Titel ist eine Zusammensetzung aus den Worten Abstraktion und Material.

Photos of ABSTRIAL by Markus Gradwohl.
Abstrial_DSC7338Abstrial_DSC7518Abstrial_DSC7447 copy_1

 

As a composer I am acutely aware of the social -‘contemporary’- context of my work.

I perceive operas performed at the major opera houses today as perpetuating social rituals rooted in Western cultures of the later 19th century. Not only today’s music is neglected here, but today’s society as well. Premieres and contemporary operas happen mostly in smaller stages, concert halls or off-spaces. (And were are the female composers?)

The group of artists who collaborated to create ABSTRIAL wanted to stage an opera which is part of today’s reality. Ivan Fantini’s installation which structures the stage lives synchronously with the audience, changes and decays, while the performers change, and the music arises and fades away. Every person in the piece shares the same reality, the same world, the same process of transient existence, as every human being present during the performance. There is no separate story/reality/play or dream or magic, which this piece wants to create. Everything is directly visible/audible: raising dough and falling/breaking glass, an audience and performers. The opera ABSTRIAL constitutes a synchronous event to everyday life: a con-temporary opera.  

 

Gedankennotiz Pia Palme über ABSTRIAL:

Stimmen.
Ein Mann singt.

In meiner Vorstellung.
Auf einer Bühne.
Zwischen
Innen und Außen.
Zwischen Raum. Zwischen

Geist und Materie.

Sind Gefühle.
Ein Fluss von – Energie: sagt die Quantenphysik?

Wie entsteht Materie? Wie entsteht ein Mensch?

Fallende, brechende Gläser: Aufnahmen machen. Raummikrofon, Kontaktmikrofon.
Auswählen, filtern, dehnen, verschieben.
Zerfallen und wieder entstehen. Immer wieder.

Ich denke an Henry Purcell.
Ich denke an Domenico da Piacenza (danke, Paola!)
Ich denke an Aristoteles.

φαντασματα
Koloraturen?

Stop! Sagt Domenico.

Alle Gedanken der Welt.
Alle Gefühle der Welt.
Alle Erinnerungen einer Komponistin.

Collapse in a moment.

Du drückst Gefühle aus: ein Junge, ein junger Mann, ein erwachsener Mann fühlt seine Umgebung, sich selbst.

Woman as witness.
Eine farbige Stimme.

Zuhören.
Sich selbst zuhören.

Ein System mit drei Notenzeilen.
Kopfhörer, Textbuch. Vielbeschäftigt.

Meine Kontrabassblockflöte.
Allein.