A radical contemporary opera
A collaborative work with texts in English, Italian and German by Anne Waldman, Ivan Fantini and Pia Palme, a storyboard by Paola Bianchi+Pia Palme, music by Pia Palme+Electric Indigo.
Paola Bianchi, direction+choreography
Pia Palme, composition for 4 voices+contrabass-recorder
Electric Indigo aka Susanne Kirchmayr, composition for computer+10 loudspeakers
Ivan Fantini, installation
Performers on stage
Vocalists: Bartolo Musil, Eva-Maria Kumpfmüller, Johanna von der Deken, Anna Clare Hauf
Paola Bianchi, dance / Electric Indigo, computer&spatialisation / Pia Palme, contrabass-recorder / Paolo Pollo Rodighiero, light design / Christina Bauer, sound design
Performances 25.4. – 27.4.2013, 20:30 KosmosTheater Wien. A co-production of KosmosTheater and Suono. Supported by: Kulturabteilung der Stadt Wien, BMUKK, Erste Bank, KosmosTheater, Remaprint.
All photos by M. Gradwohl
The concept behind ABSTRIAL
ABSTRIAL can be perceived as a radical opera in the sense of ‘returning to the root’ (lat. radix – root) of opera, music theatre, more specifically to the origin of operas in the late renaissance/early baroque period.
The music stand for the male soloist with the written score, a textbook and the audio score via mp3 player.
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ABSTRIAL Premiere excerpts from Electric Indigo on Vimeo.
Über ABSTRIAL
ABSTRIAL ist radikale, zeitgenössische Oper in größtmöglicher Transparenz, eine flüchtige Darbietung steter und unaufhaltsamer Prozesse. Ivan Fantinis Installation aus aufgehendem Brotteig und Gläsern bildet die Achse, um die sich die Performance von Paola Bianchi, der beiden live musizierenden Komponistinnen und der SängerInnen bewegt.
Motiv ist der Zerfall alltäglicher Werte, Bedeutungen, Strukturen und die daraus entstehenden von den KünstlerInnen neu zusammengesetzten Gefüge. Texte der US-amerikanischen Dichterin Anne Waldman geben zusammen mit fallenden Gläsern die Rhythmik der allgemeinen Dekomposition und Restrukturierung vor. ABSTRIAL setzt diese materielle Ebene in direkten Zusammenhang mit zeitgenössischer Komposition, elektronischer Musik und Performance.
Der Titel ist eine Zusammensetzung aus den Worten Abstraktion und Material.
The installation on stage
Ivan Fantini manufactured a moving installation made from rising wheat dough, colored with natural ingredients.
Pia Palme: Currently, I perceive the selection of operas that are performed at the major opera houses in Vienna as old-fashioned; they perpetuate social rituals rooted in Western cultures of the later 19th century. Not only is today’s music neglected in these performances, but today’s society as well. Premieres of contemporary operas happen mostly in smaller and independent stages, concert halls or off-spaces. And were are the female composers?!?
As a composer, I am acutely aware of the social—’contemporary’—context of my work.
The group of artists who collaborated to create ABSTRIAL wanted to stage an opera which is part of today’s reality. Ivan Fantini’s installation which structures the stage lives synchronously with the audience, changes and decays, while the performers change, and the music arises and fades away. Every person in the piece shares the same reality, the same world, the same process of transient existence, as every human being present during the performance.
There is no separate story/reality/play or dream or magic, which this piece wants to create. Everything is directly visible/audible: raising dough and falling/breaking glass, an audience and performers. The opera ABSTRIAL constitutes a synchronous event to everyday life: a con-temporary opera.
Gedankennotiz Pia Palme über ABSTRIAL
Stimmen.
Ein Mann singt.
In meiner Vorstellung.
Auf einer Bühne.
Zwischen
Innen und Außen.
Zwischen Raum. Zwischen
Geist und Materie.
Sind Gefühle.
Ein Fluss von – Energie: sagt die Quantenphysik?
Wie entsteht Materie? Wie entsteht ein Mensch?
Fallende, brechende Gläser: Aufnahmen machen. Raummikrofon, Kontaktmikrofon.
Auswählen, filtern, dehnen, verschieben.
Zerfallen und wieder entstehen. Immer wieder.
Ich denke an Henry Purcell.
Ich denke an Domenico da Piacenza (danke, Paola!)
Ich denke an Aristoteles.
φαντασματα
Koloraturen?
Stop! Sagt Domenico.
Alle Gedanken der Welt.
Alle Gefühle der Welt.
Alle Erinnerungen einer Komponistin.
Collapse in a moment.
Du drückst Gefühle aus: ein Junge, ein junger Mann, ein erwachsener Mann fühlt seine Umgebung, sich selbst.
Woman as witness.
Eine farbige Stimme.
Zuhören.
Sich selbst zuhören.
Ein System mit drei Notenzeilen.
Kopfhörer, Textbuch. Vielbeschäftigt.
Meine Kontrabassblockflöte.
Allein.
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