Patterns to Punctuate Song, with Darkness.
The piece for Ute Wassermann is finished. Commissioned by the prestigious festival Salzburg Biennale for Ute’s solo presentation, it will be premiered on March 7th 2015.
This is the title for the new piece, which will be: a vocal solo, plus electronics, extended by a ‘score’ made from a plastic punchcard-role for a knitting machine.
I found these two quotations, which have inspired the creative process:
“Punctuation is part of the mechanics of writing”
Gerard Salton, former Computation Laboratory, Harvard University, in:
‘The Use of Punctuation Patterns in Machine Translation’ 1958.
“You punctuate your speech with nails, with glass, with mirrors, with chrome. With sharpness and always some danger of a stab or a jagged edge. You punctuate your speech with darkness.”
Anne Waldman, in:
‘The Iovis Trilogy. Colors in the Mechanism of Concealment.’ 2011.
Or, my own thoughts in German:
Eine meterlange Partitur auf Lochkartenrollen von Strickmaschinen dient zur Notation und als Objekt; im Stück von Pia Palme sind Punktuation und Musterbildung zentrale Themen. Das Regelwerk der Punktuation strukturiert die Sprache, verhindert Mehrdeutigkeit, und mittels gestanzter Lochkarten lassen sich Maschinen aller Art auf analoge Weise ansteuern. Die Mechanismen der Gewohnheit sind allerdings brüchig, findet die Komponistin, und beschäftigt sich lieber mit Rissen und Löchern, die interessante Blickpunkte freigeben und die Ungewissheit einladen.